Wat wil ik later worden?

Een vraag die even tot nadenken aanzet…

En tegelijk alle potentieel in zich heeft om van kinds af de kans te nemen om er bewust mee bezig te zijn. Als ouders, leerkracht, opvoeders, … hebben we hier met zijn allen een mooie en belangrijke rol in.

De ene zal zijn kind klaarstomen om een primus te zijn in school, de andere zal zijn kind beschermen want buiten schreeuwt de grote boze wereld en nog een anderen willen hun kind heel erg vrij de wereld insturen… Steeds vanuit mooie intenties, niet steeds met de juiste impact.
Indien we kinderen behandelen volgens ons eigen denk- en emotionele kaders, zit er een kans in dat er geprojecteerd wordt vanuit de eigen behoeften. Elk kind is uniek.

Het is erg krachtig om een kind te begeleiden bij het ontdekken en laten groeien van zijn of haar talenten.

TALENTEN ZIJN DE BASIS VOOR GROEI, PLEZIER EN ‘WORDEN WIE JE BENT’

Het goede in kinderen naar boven halen zodat ze met meer zelfvertrouwen in het leven staan en hun talenten meer gaan inzetten en verder ontwikkelen.
        
Elk kind verdient de ruimte om zichzelf te leren kennen, te ontdekken en optimaal te groeien.
Via talentgesprekken gaat de talent coach aan de slag met kinderen om hun talenten in kaart te brengen en gaan ze de dialoog aan met de begeleider, hoe deze talentenbril als opvoeder verder kan opgezet en aangewend worden.

Hoe breng je de talenten in kaart? En als je ze in beeld hebt, hoe ga je de talenten van je kind aandacht geven?

INDIVIDUELE BEGELEIDING VAN KINDEREN

De individuele begeleiding is geschikt voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Samen met het kind, en indien relevant, met de voor het kind belangrijke mensen, gaan we als volgt tewerk:

Opmaken van een talentenmap
  1. Een verkennend gesprek met het kind en de ouder(s) 
    Hier gaan we samen de verwachtingen onderzoeken en is het belangrijk dat er vertrouwen ontstaat in elkaar en de manier van werken. Indien blijkt dat een andere type ondersteuning wenselijk is, zal steeds geadviseerd worden om eventueel meer gerichte ondersteuning in te schakelen.

  2. Talenten-verkenningstocht
    We starten met een talentenreceptie, waar kinderen hun talenten kunnen kiezen via talentenkaartjes en foto’s.

    Opmaken van een unieke talentenmap
    Met een beperkte selectie gaan we een talentenmap maken op zoek naar de unieke talenten, de bezigheden waar ze blij van worden en waar een positieve energie opzit.

  3. Inzetbaarheid & context
    We bespreken in welke context deze talenten reeds vlot ingezet worden en welke voorwaarden nodig zijn om ze te kunnen inzetten.
     
  4. Hoe talenten kunnen helpen wanneer het moeilijk gaat
    Vervolgens bespreken we hoe ze deze talenten ook kunnen inzetten in een moeilijke situatie.
  5. Verder maatwerk, wordt in overleg met de opvoeder afgestemd.

Zo bouwen we met elkaar aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en veerkracht van het kind!


De talent sessies zijn waardevol voor ELK kind, er hoeft niets mis te gaan alvorens er beroep op te doen! Er wordt gebruikt gemaakt van een toolbox en op kindermaat gemaakte interactieve leervormen.

De Ryck Consulting is gecertifieerd talentfluisteraar en ervaren in het talentgericht werken met kinderen (6-12 jaar).